Cari Blog Ini

Jumat, 27 Juli 2012

ibnu khaldun

Ibnu Khaldun & Muqaddimah Ibnu Khaldun

Ibnu Khaldun, Maghribi 1332-1406M
Ibnu Khaldun, Maghribi 1332-1406M
Ibnu Khaldun memiliki nama lengkap ‘Abd ar-Rahman Abu Zayd Muhammad ibn uKhaldun. Ia lahir di Tunis (kini ibukota Tunisia) pada 1 Ramadhan 732 (27 Mei 1332). Wafat pada 25 Ramadhan 808 (17 Maret 1406), reputasi dan kualitas keilmuan Ibnu Khaldun diakui di pentas dunia.
Dari banyak karya tulis Ibnu Khaldun, Muqaddimah yang kerap dibahas dan dikemukakan. Inilah yang menarik. Sepengetahuan penulis (baca: Hendra Sugiantoro), Muqaddimah hanya bagian dari kitab al-I’bar.

Ibnu Khaldun memulakan penulisan Muqaddimah dengan kritikan yang bersifat menyeluruh berkenaan kesilapan dan kesalahan yang biasa dilakukan oleh ahli sejarah seangkatan dengannya serta kesulitan-kesulitan yang dihadapi mereka dalam menyempurnakan karya masing-masing.
Muqaddimah Ibnu Khaldun
Muqaddimah Ibnu Khaldun
Beliau telah mencatat tujuh isu utama yang agak kritikal: “Semua catatan, dengan sifatnya, terdedah kepada kesilapan-kesilapan berikut…
1. Sifat partisan dan kecenderungan kumpulan masing-masing dalam keyakinan atau pendapat.
2. Terlalu yakin dan percaya pada sumber-sumber yang bersifat tunggal.
3. Kegagalan dalam memahami maksud sebenar yang tersirat.
4. Kepercayaan yang salah tentang kebenaran.
5. Kelemahan untuk meletakkan sesuatu peristiwa mengikut konteksnya yang realistik.
6. Kecenderungan biasa untuk mendapatkan sokongan dari orang-orang berpangkat dengan memuji mereka dan meluaskan populariti mereka.
7. Yang paling penting adalah kejahilan tentang hukum (baca: prinsip) yang mengatur transformasi masyarakat manusia. “
Terhadap noktah terakhir iaitu kejahilan tentang prinsip asas sosialogi, Ibn Khaldun memaparkan teorinya tentang masyarakat manusia dalam Muqaddimah.
Sati' Al-Husri, Syria 1882–1968
Sati’ Al-Husri, memberikan komentar bahawa Muqaddimah Ibn Khaldun pada dasarnya adalah sebuah karya sosiologi. Enam jilid buku ini merangkumi topik-topik Sosiologi Umum, Sosio-politik, Sosiologi Tamadun, Sosio-ekonomi, dan Sosiologi Pengetahuan.
Metodologi Saintifik
Ibnu Khaldun sering dikritik sebagai “idealis yang berfantasi dan pengkaji yang tidak kritis dari data-data ahli sejarah.” Keadaan ini akhirnya menyebabkan beliau memperkenalkan metodologi ilmiah tersendiri dalam bidang ilmu-ilmu sosiologi, yang dianggap sesuatu yang baru pada zamannya, dan beliau sering merujuknya sebagai ‘sains baru’ dan kemudian mengembangkan sendiri istilah-istilah yang juga baru dalam bidang ini.
Metodologi kajian sejarahnya juga telah meletakkan dasar kajian berkenaan peranan sistem pemerintahan negara, peranan sistem komunikasi, peranan sistem propaganda dan peranan sikap bias yang sistematik dalam sejarah, yang akhirnya membawa kepada pengembangan karya-karya historiografi beliau.
Permulaan tulisan beliau di dalam Al-Muqaddimah telah membawa perbincangan melalui asas ilmu Islam secara mendasar, merangkumi Psikologi Islami, kemudian ‘Ulum Hadith serta Fiqh dan kaedah-kaedah syara’. Perkara ini bukanlah suatu yang asing kerana beliau merupakan salah seorang yang pakar dan mendalami bidang-bidang ilmu tersebut.
Selepas itu barulah skop perbincangan berkenaan ilmu sosiologi (kemasyarakatan) Ibnu Khaldun menyentuh aspek sunnatullah (sains tabi’e), termasuk topik Asabiyah (semangat bangsa/kepuakan) manusia merangkumi aspek teori biologi kemanusiaan, pengaruh kimia kemanusiaan, pengaruh musim dan cuaca persekitaran, dan juga pengaruh teori-teori politikal.
Ibnu Khaldun telah membawakan contoh yang agak terperinci dalam mengukuhkan kajiaannya ini termasuklah Ketamadunan Parsi dan Arab, Ketamadunan Yahudi, serta perkembangan bangsa Afrika sub-sahara meliputi Barat Sahel, Nubia dan Habsyah (Ethiopia atau Abyssinia).
Sumber :
1. Al-Muqaddimah, Ibnu Khaldun
2. Morelon, RĂ©gis; Rashed, Roshdi (1996), Encyclopedia of the History of Arabic Science
3.Weiss, Dieter (1995), “Ibn Khaldun on Economic Transformation”, International Journal of Middle East Studies
4. Kiros, Teodros. Explorations in African Political Thought. 2001.
5. Anawati, Georges C., “Arabic Alchemy”
6. Warren E. Gates (July–September 1967), “The Spread of Ibn Khaldun’s Ideas on Climate and Culture”, Journal of the History of Ideas (University of Pennsylvania Press)
7.  Ernest Gellner, Plough, Sword and Book (1988)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar